Tvorba webu na úrovni aneb důvody, proč uživatelé opouštějí Vaše stránky…
Je důležité nejen přilákat uživatele na nové webové stránky, ale také i udržet ho. Ovlivňuje to konverzi a faktory chování. Je to důležité vědět i Vám, jako našemu novému klientovi nebo i stávajícímu, pro lepší chápání problematiky.
Základním cílem stránek je konverze uživatelů na určitou činnost – proto pojem konverze. Těmito činnostmi může být žádost, volání, email, nákup, registrace – cokoliv, co Vaše stránky umožňují. Proto, pokud odstraníme důvody, které překážejí této činnosti, rapidně zvyšíme šance na větší odezvu od stránek.
Důvodu pro špatné faktory chování a vysoké procento opouštějících stránky může být několik, hlavními jsou zejména tyto:
- Zastaralý design stránek
Je to jev poměrně častý a není ničím neobvyklým pro většinu menších firem. Je však potřeba mít na mysli, že čím jednodušší a přehlednější budou stránky, tím lépe se bude cítit uživatel a tím lepší budou i jeho faktory chování.
Design stránek skutečně je potřeba čas od času obměňovat nebo propracovávat – na mnoha námi spravovaných stránkách obměňujeme a testujeme design minimálně 2x ročně, a je to tak v pořádku, jelikož všechny změny dávají dobré výsledky.
- Složitost čtení obsahu
Design neznamená pouze obrázky, barvy nebo grafiku, nýbrž také používaná písma a fonty. Často se kontent stává nečitelným kvůli tomu, že čtení není pohodlné nebo unavuje oči, nebo není zcela srozumitelné. V důsledku toho konverze stránek silně klesá.
Doporučujeme proto opatrně volit font (neboli písmo) a jeho velikost, jelikož to bude svědčit nejen o úrovni majitele stránky, ale také i jeho vztahu k zákazníkům.
- Nejasná navigační struktura stránky
Struktura stránky je první, co je potřeba propracovat na stránce před její tvorbou. Je-li všechno šikovně kombinováno na stránce, pak uživatel snadněji najde potřebné informace a konvertuje na činnost – tedy to, co potřebujeme. Pro různé typy stránek, jakožto internetové obchody, informační stránky, portály, prodávající stránky se struktura líší. Je nutné mít to na paměti a promyslet veškeré základní momenty ještě předtím, než odevzdáte stránky do designu.
- Pomalu se načítající stránky
Rychlost načítání stránky ovlivňuje mimo jiné i to, že uživatel se nemusí dostat na stránky, ale na pozice a růst trafficu to má nemalý vliv. Dnes, v období rychlého internetu je pomalu načítající stránka schopná zaujmout málokoho, a málokdo se na ni dostane kvůli tomu, že mu dojde trpělivost čekat na to, až se načte. Jsou sice i výjimky – pokud to, co hledá uživatel je pouze na této stránce, nebo nabízí-li stránka exkluzivní zboží, ale je lepší neriskovat zbytečně a držet se standardu. My ve své praxi máme jak jednoduché stránky, tak i vysoce zatížené, a proto pro každou stránku se má tvořit určitá infrastruktura serverů, aby zvládaly tuto zátěž.
Pokud je Vaše stránka bohatá na kontent, který je „těžký“ a je jasné, že se budou načítat pomaleji, je nutná optimalizace serveru pro tuto zátěž tak, aby stránky fungovaly rychle, svižně a „nepadaly“ nehledě na přísun uživatelů.
- Chybí volání k akci
Podle statistických údajů, skoro 80 % stránek malých podnikatelů nenabádají uživatele k akci. Je to poměrně velké číslo, ale můžeme ho snížit. Pro to, aby uživatelé vykonali nějakou činnost, musíme je k ní navést. Nejčastěji jde o volání, žádost, registraci, přihlášení k odběru, stažení nebo cokoliv jiného. K akci v daném případě podněcujeme především kvalitním reklamním textem a designem, a hlavně – srozumitelným popisem nabízeného zboží či služby a unikátní obchodní nabídkou.
Jak je patrno, zde uvedené důvody nejsou všechny, ale jsou nejčastější, které mohou nastat. Vzhledem k tomu, že jsme otevření, rádi bychom své klienty na tato rizika upozornili a pomohli je v budoucnosti vyřešit.
Chtěl bych zmínit, že v článku se jedná o pouhou ukázku pár nedostatků, jejichž přítomnost může ovlivnit míru okamžitého opuštění webových stránek.