Jak vyřídit pracovní povolení pro cizince?
Obsah článku
Zaměstnat u sebe ve firmě cizince je pro zaměstnavatele kolikrát jedinou možností, jak splnit plánovaný objem zakázek. Českých pracovníků je dlouhodobě nedostatek hlavně kvůli tomu, že o určitý druh práce jednoduše ztrácejí zájem. Jenže aby v Česku mohl cizinec pobývat a pracovat, potřebuje pracovní povolení. Jak jej vyřídit?
Záleží na tom, o jakého cizince se jedná
Při zaměstnávání cizinců hodně záleží na tom, odkud pocházejí. Pracovní povolení nepotřebují cizinci pocházející ze zemí EU, ze Švýcarska, Norska, Islandu nebo z Lichtenštejnska. Co se pracovních podmínek týče, jsou si tito cizinci rovni s českými pracovníky. Pracovní povolení nepotřebují ani cizinci, kteří v České republice žijí dlouhodobě a mají zde vyřízený trvalý pobyt.
Pracovní povolení – zaměstnaneckou kartu potřebují všichni cizinci ze třetích zemí. Nejčastěji zaměstnavatelé řeší pracovní povolení pro Ukrajince. Do Česka však přicházejí pracovat i jiní cizinci.
Co je zaměstnanecká karta?
Zaměstnanecká karta pod sebou zastřešuje vše, co cizinec potřebuje, aby zde mohl dlouhodobě žít a pracovat. Uděluje se pro cizince, kteří zde plánují pobývat a pracovat v období delším, než jsou tři měsíce. Platí 2 roky, její platnost však lze prodloužit.
Zaměstnanecká karta je mnohem jednodušší než dokumenty, které cizinci potřebovali ještě před rokem 2014. Právě v tomto roce došlo k velké administrativní úlevě a celý proces se hodně zjednodušil. Zaměstnanecká karta je vázaná na jedno pracovní místo u jednoho zaměstnavatele.
Jak si vyřídit pracovní povolení?
O zaměstnaneckou kartu (pracovní povolení) si musí cizinec zažádat, může to však za něj udělat i jeho budoucí zaměstnavatel. O zaměstnaneckou kartu je potřeba požádat s dostatečným předstihem, to je tři měsíce předem.
Lhůta pro vyřízení zaměstnanecké karty je 90 dní. Cizinec, který chce v Česku pracovat nežádá o zaměstnaneckou kartu, aby mohl po jejím získání v Česku teprve shánět pracovní místo.
Před žádostí už musí mít cizinec se svým zaměstnavatelem pracovní místo domluvené (často tohle řeší agentury), protože k žádosti přikládá pracovní smlouvu a další potřebné náležitosti.
Jaký je konkrétní postup pro získání pracovního povolení?
Získání zaměstnanecké karty má svůj postup. Ze všeho nejdříve musí zaměstnavatel na Úřadu práce nahlásit, že má pro pracovníka z ciziny volné místo. Učiní tak pomocí speciálního formuláře, který je ušitý konkrétnímu uchazeči na míru. Zhruba po měsíci dostane toto nahlášené pracovní místo unikátní číslo, které se vyplňuje do žádosti o zaměstnaneckou kartu.
Žádost o pracovní povolení pro cizince podává zájemce o práci na české ambasádě v jeho zemi nebo Ministerstvu vnitra v České republice. Pracovní povolení pro Ukrajince kromě žádosti dále obsahuje pracovní smlouvu, potvrzení o vzdělání, výpis z rejstříku trestů ze země původu cizince, fotografie cizince, pas a další náležitosti. Se vším vám ráda pomůže specializovaná agentura IRS Czech.