Práškové lakování jeho nesporné výhody při povrchové úpravě kovů
Obsah článku
Práškové lakování je moderní technologie povrchové úpravy kovů. Splňuje přísná kritéria pro ochranu životního prostřední. Práškové lakování je ekologické, ekonomické a výsledky jsou velmi kvalitní. Tato metoda je bezpečná vůči lidskému zdraví. Historie práškového lakování sahá až do poloviny minulého století. Používat se začalo v USA.
Principem práškového lakování je nanesení prášku na povrch dílce a následné vytvrzení v peci. Prášek obsahuje pryskyřice, pigment, případně tvrdidla, aditiva a vytváří tak suchou práškovou konzistenci. Hlavní výhody práškového lakování jsou dobrá odolnost proti poškrábání, vynikající vnější trvanlivost, vysoká chemická odolnost a již zmíněná šetrnost k životnímu prostředí.
K přilnutí práškové barvy k povrchu lakovaného předmětu jsou využívány dva základní způsoby:
Elektrostatické nabíjení, tzv. STATIKA
Práškové částice jsou „nabity“ pomocí elektrody vysokého napětí, umístěné v ústí aplikační pistole, záporným nábojem. Lakování tímto způsobem je velmi rychlé a účinné.
Elektrostatické nabíjení, tzv. TRIBO
Práškové částice jsou „nabity“ třením v aplikační pistoli a hadicích, vyrobených např. z teflonu, kladným nábojem. Tato technologie je vhodná pro dílce s velmi členitým povrchem.
Moderní lakovací linka
Komplexní řešení problematiky povrchové úpravy práškovým lakováním spočívá v systémovém řešení lakovací linky. Na jeho návrhu se podílel tým odborníků nejen z oblasti povrchových úprav, ale i z oblasti vzduchotechniky, přípravy demineralizované vody, tlakového vzduchu a likvidace odpadních vod. Celá linka pro chemickou předúpravu a práškové lakování je ovládána moderním systémem řízení. Úzce jsme spolupracovali i s budoucími zákazníky, zejména v oblasti automobilového průmyslu. Linka se opírá o špičkovou technologii práškového lakování s využitím principů elektrostatického nanášení práškového plastu (polyester, akryl, epoxypolyester, epoxid).
Práškové lakování je vhodná antikorozní ochrana a pohledová úprava zejména pro hliníkové a ocelové díly. Máme také zkušenost s lakováním dílů z plastového kompozitního materiálu NORYL. Nejvyšší produktivity je dosahováno u velkosériové a hromadné výroby s vysokými nároky na povrchovou ochranu.
Povrchová předúprava
Celý proces je zabezpečován postřikovou technologií. Probíhá postupně v tunelu s deseti vanami pro chemii a oplachy. Možnost rozdílné předúpravy oceli a hliníku umožňuje systém přepouštěcích lázní. Na ocelové dílce je používána předúprava Zn fosfátem a na hliníkové dílce předúprava Cr-free konverzí. Pro zajištění absolutní kvality a ekonomičnosti provozu úzce spolupracujeme s experty firmy Henkel Surface Technologies.
Dopravník
Pohyb jednotlivými zařízeními linky umožňuje podvěsný řetězový dopravník s profilem C otevřeným nahoru pro minimální spad nečistot. Lakované díly jsou upínány do elektricky vodivých závěsů umožňujících elektrostatické nanášení prášků. Ve spolupráci s Vámi navrhneme optimální přípravky pro zavěšení dílů.
Stříkání a vytvrzování
Srdce systému tvoří dvě stříkací kabiny švýcarské firmy GEMA. Nanášení polyesterového práškového plastu se provádí v plastové cyklónové stříkací kabině. Její součástí je i práškové centrum pro rychlou a bezpečnou výměnu různých barevných odstínů. Ve druhé stříkací kabině lze aplikovat akrylový prášek. Veškeré zařízení je umístěno v čistých prostorách s klimatizací a filtrací vzduchu, zajišťujících bezprašný provoz. Vytvrzení probíhá v pecích konstrukčního typu A s nepřímým tepelným ohřevem a filtrací cirkulačního vzduchu s teplotou do 230 °C.
Výstupní kontrola
Realizována dle konkrétních požadavků zákazníků. U pohledových dílů provádíme 100 % vizuální výstupní kontrolu a v případě zájmu měření odstínu a stupně lesku. U každé výrobní dávky dále provádíme měření tloušťky vrstvy laku a jeho přilnavost.